Sidor

söndag 15 maj 2011

Pysseltokiga


Hos Mollys Scrapbooking har de en tävling som går ut idag med ett riktigt superpris. Utmaningen var att "Du ska scrappa en layout som verkligen visar din scrapstil. Den ska tala om för oss vad scrapbookingen betyder för dig. Du har med så mycket eller litet text du vill, foton på dig eller inte... väldigt fritt alltså! Men layouten ska visa dina känslor för scrapbooking! Hur du skapar för att känna dig kreativ. Så du kan scrappa om i stort sett vad du vill, bara man känner hur mycket du gillar din hobby!". Och priset...? Jo, man kan vinna en gästDT-plats hos just Mollys. Jag har hittills inte vågat skicka in alster till en DT-plats, men här kändes det helt rätt.
Att visa vad som är min scrapstil och hur jag känner för detta. Inte lätt eftersom jag inte hållit på så länge, men jag börjar känna vad jag gillar och inte iaf.
För det första så skulle jag inte göra några alster om det inte var för alla underbara tävlingar som finns runt om på internet. Visst blir det ett bra minne för barnen och jag vill ju faktiskt ta tillvara på alla foton vi har, men jag behöver lite press och gärna en deadline för att verkligen ta tag i och göra det. Finns det dessutom något krav som en skiss eller annat så ökar det min lust att skapa. En annan sak jag verkligen gillar är att få slå ihop flera tävlingar i ett, inte för att det just ökar mina chanser att vinna, för oftast tror jag inte tillräckligt på mina bidrag för att känna någon chans att vinna (om det inte är utlottning då, men det är det ju sällan), men för att det ökar utmaningen. Jag måste tänka ett steg till för att få ihop alla kriterier. En tävling jag direkt kände skulle passa på detta alster var den hos ScrappaLoss, där man ska ha med ordet "Pysseltokig" och en valfri stämpel. Man skulle inte kunna hitta ett bättre ord som beskriver mina känslor för scrapbookingen.
När jag scrappar behöver jag gärna en skiss att använda för det är ytterst sällan jag gör något utan en plan bakom. Skissen till denna LO är en utmaning hos Scraplagret som jag verkligen tyckte om och kommer att spara för senare tillfälle. För ska man tala om min scrapstil så använder jag oftast en vit cardstock som bakgrund (så gott som aldrig ett mönstrat papper), och bygger på det med mönstrade papper och dekorationer. Det jag gillade med skissen är när man har utgången i ett av de nedre hörnen och bygger sig utåt.
Sen har jag hamnat i en period då jag verkligen gillar att göra monokromatiska alster (dvs med en speciell färg, men i flera nyanser, plus svart och vitt), som jag tycker är så snyggt. Jag har alltid varit, och kommer alltid att vara en rosa tjej så det passade ypperligt att även lämna in mitt alster till Pappersgalen som har en rosa/cerise utmaning just nu.
Vad kan jag säga mer om min stil...? Jo, det måste alltid vara blommor och bling med, vet inte om jag gjort någon LO utan detta. Sen kan jag säga att jag fortfarande lär mig mycket, särskilt gillar jag utmaningar där jag blir "tvingad" att testa saker jag inte gjort förut och får lov att experimentera lite.
Till sist så är det bästa med scrapbooking det där lugnet jag skriver om i journalingrutan. En stund för mig själv, jag kan tränga undan alla måsten och bara ägna mig åt mig själv och mitt skapande.

Tyvärr glömde jag bort att ta bilden tidigare idag när det var ljusare ute så jag tog den inne och färgen blev lite off, men mest på fotot, de övriga färgerna stämmer rätt bra, bara att de är lite, lite ljusare i verkligheten.




Tävlingen hos Pappersgalen slutar 31/5

4 kommentarer:

  1. En härlig LO hoppas du vinner någon av tävlingarna!!

    SvaraRadera
  2. Fin!!! Jag är imponerad av hur du lyckats kombinera så många utmaningar i en och samma layout och ändå fått den fin. Hade jag försökt det konststycket hade det nog blivit en salig röra! Kul att du är med! =)

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt fina bidrag till ScrappaLoss!
    Håller med Lilo :-D

    Nina, DT ScrappaLoss

    SvaraRadera
  4. Härlig LO! Snyggt med de olika nyanserna av rosa på det vita. Fotot hamnar verkligen i fokus med den snygga inramningen av dekorationer och papper.

    Tack för att du vill vara med i min ROSA utmaning!

    Kram, Outi
    http://pappersgalen.blogspot.com/2011/05/rosa-maj-utmaning-pink-may-challenge.html

    SvaraRadera