Sidor

söndag 1 september 2013

Tutorial, 4i1 tändsticksask

Mitt sista inlägg från min Gäst-DT period hos Creativica blev min allra första tutorial på något som jag verkligen tycker om att göra så här i början av hösten.

"Nu kommer hösten med stormsteg och i alla fall jag älskar att tända levande ljus och mysa i höstmörkret. Eftersom tändsticksaskar inte är så fina i sig själva så är de väldigt tacksamma att altra och ha framme som prydnad. Idag tänkte jag att jag ska visa hur jag gör mina askar med 4 små tändsticksaskar i 1. Det blir många bilder, men jag hoppas ni orkar hänga med ända till slutet.



Jag börjar alltid med att skära ut 2 st. cardstockbitar i 10,5×10,5 cm och 4 bitar i mönstrat papper 10,2×10,2 cm. Här väljer man ju själv hur mycket man vill att det ska synas av cardstocken och gör i så fall de mönstrade bitarna mindre. Vill du ha svärtade kanter kan det vara bra att göra det redan nu.



Tejpa/limma sedan ihop bitarna med en mönstrad bit på varje sida av cardstocksbitarna. Varför jag har mönstrade bitar även på sidan in mot tändsticksaskarna är för att kanterna ska bli mer hållbara och inte bli skadade så lätt. På sidorna in mot tändsticksaskarna ska man nu mäta och lätt märka ut 0,5 cm från den yttersta kanten.



Mäta ut detta på alla kanter och gör sedan lösa streck mellan märkningarna, helst mycket lösare än vad jag gjort. Det är här utsidan av tändsticksaskarna kommer att hamna.



Limma så fast den första tändsticksasken i ett av hörnen.



Och sedan resten som bilden nedan visar.



När detta torkat vänder du bara på steken och gör likadant på den andra sidan, fast du nu limmar hela biten samtidigt. När limmet torkar kan det vara bra att hålla ihop askarna lite med fingrarna för att det inte ska bli mellanrum mellan askarna.



När man nu limmat ihop höljena till tändsticksaskarna på detta sätt går det ju inte att trycka ut asken från ena sidan längre och därför måste man ordna något för att kunna dra ut den istället. Antingen sätter man brads i kortänden på asken (det kan bli lite svårt att få ta i), eller så gör man som jag oftast gör, sätter dit ett band av något slag. Då tejpar/limmar jag på undersidan och ända upp på baksidan av asken. Gör man inte på baksidan kan det bli svårt att stoppa tillbaka asken om den råkat åka hela vägen ut.



På bandänden lägger jag ett liten sträng med lim för att bandet inte ska resmas upp när det används.



Nu är det bara dekorationerna som fattas, vilket du självklart gör enligt egen smak. Jag har använt Maja Design-papper, Vintage Summer Basics -1912, Walking in the forest – Naturens orkester och Klippark. Vita bokstäver och ett band jag hittade i min digra bandsamling fick bli de enda dekorationerna.



Sen vill jag bara ta chansen att tacka alla på Creativica för de månader jag fått gästa er! Det har varit verkligen varit roligt!"

1 kommentar: